Hari ni....

 Assalamualaikum diariku sayang

Pagi tadi, Yun ingatkan utk belikan barang2 dapur n ubat2an dia sekeluarga. Aritu dah belikan tp sah2laaa dan semakin habis. Lgpun Yun nak pinjam akunya mesin bp n beli oximeter. Akunya oximeter baru je berusia 2 ari n 2021 nya batch. Aku order kan ngan Nora kawan sekolah aku but dapatnya esok (senin).... So takpelah, aku bgtau Yun... Dia amik akunya oximeter dulu n pinjam BP machine (aku guna utk pantau Shamnya BP n pulse je. So boleh je dia nak, pakai je lah dulu. 

Aku belikan sesume barang yg dia req tu..... N singgah amik stok ketam yg aku order sebelum ni kat Ampang. Yun 2kg n aku 2kg. Yun sefamili mmg perlukan ketam. Aku n famili mmg hantu ketam 😅😆. 

Setel belikan semuanya tu n dah hantar ke Gombak. Aku singgah kat Greenwood, belikan yg kat rumah aku lak... Brunch. Aku tak masak sarapan td kekeke. Balik umah confirm bz nak siang ketam n udang harimau yg aku beli tu. So Terus aku belikan nasi kenduri kahwin utk yg kat umah. Beli 3 set. Akunya lak, just Ayam masak merah tu je... Setel. 

....... 


Dah setel siang sume lauk basah, cuci n simpan dlm fridge, mandi n amik wudhuk.... Nak solat zohor td. Amjad baru setel sapu n mop ruang tamu, Ajda aku suruh kutil cili api dr tangkainya. 

......... 

Tak khusyuk solat zohor aku tadi...😅😅

Habis mandi dan ber wudhu n time tu tgh nak pakai telekung. Amjad tengah melayan YT faktau berkenaan kisah hantu n jin bagai, Ajda lak kat ruang tamu gak tengah mengutil cili api dr tangkainya. Terdengar diorg berbual

Perualan pertama... Amjad bercerita balik kat Ajda  tentang hantu bungkus

Amjad: diorg ni bgtau hantu bungkus ni dia boleh menyerupai tuan dia yg dah mati.

Ajda: Ye ke?

Umi: Eh.. Tu bukan hantu raya ke yg boleh menyerupai tuan dia?

Amjad : hantu bungkus pun boleh laa mi.

Umi: cecepat g kat pintu bilik n ngadap bebudak tu sambil bertelekung. Abang... Cuba abg tengok ni eh.... Contoh, hantu bungkus cam ni (aku tutup muka aku sekali ngan telekung).... Dan tuan dia, kononlah muka cam awak. Camne hantu  bungkus tu nak sama muka cam tuan dia sbb camne sama pun muka diorg, tetap hantu bungkus tu berbungkus semuanya termasuk muka. Camne org Dr fakta Channel tu tau dia leh bertukar menyerupai muka tuan dia? Sambil tergelak2.

Ajda: kakakakakakaka gelak besar

Amjad: blur


..........

Perbualan kedua

Aku baru angkat takbir n baca doa iftitah.... Sekali terdengar lg perbualan diorg (tak khusyuk solat aku... Silap aku gak sbb tak tutup pintu bilik time nak solat n bebudak ni bercerita cam pakai microphone).

Kali ni.... Amjad bercerita lg... Pasal penanggal lak. Diorg ni citer penanggal ni nye rupa bagai...

Ajda: gila takut kot jumpa penanggal tu

Amjad: takyah risau sbb penanggal ni takde kat sini. Dia ada kat Sabah je.

Ajda: dia tak ke semenanjung ke?... ... Oooooo lupa... Tgh lock down kan. Mana boleh rentas daerah (nganjing n gurau kasar laaa ni)

Umi yg tengah solat tak khusyuk ni... Hampir tergelak besar dalam solat. Nasib tersenyum je. Hampeh tul bebudak ni. Astaghfirullah. Terus cuba fokuskan diri n sambung solat.

Moral of d story.. Tutup pintu bilik lenkali waktu nak solat zira oii.

....... 

Babai diari.... Malam karang laaa kot baru kita citer bab hati. Babai sayang


Ulasan